close

منو

شرایط اخذ ارز مسافرتی

شرایط اخذ ارز مسافرتی

شرایط اخذ ارز مسافرتی

جهت کنترل نوسان بازار ارز  سهمیه ارز دولتی برای هر مسافر سقف مشخصی دارد که در سال 1402 برای سفر های مختلف به صورت زیر در اختیار مسافرین قرار میگیرد

برای سفرهای هوایی به کشور های خارجی 500 یورو

برای سفرهای ریلی و زمینی به کشورهای خارجی 300 یورو

 قبل سال 1402 مسافران میتوانستند تا سقف  5000 یورو  فارغ از اینکه مقصد کدام کشور است و به چه منظوری سفر می نمایند از صرافیها ارز دریافت نمایند .

با توجه به اختلاف سهمیه ارزسفر به کشور های خارجی امکان پرداخت این سهمیه سالی یکبار میباشد .

نرخ ارز دولتی نیز مانند ارز ازاد ثابت نیست و بانک مرکزی سهمیه ارز دولتی را هر روز از ساعت 9:30 تا 12:30 به شعب بانکها اعلام مینماید .

اختلاف ارز دولتی و ارز آزاد

ارز ازاد رایجترین نوع ارز و کلیه مبادلات مردم بر اساس ارز آزاد انجام می پذیرد و این ارز را صرافان عرضه مینمایند .دولت برای کنترل بازار تسهیل برخی معاملات و رفاه حال مردم نوعی ارز به عنوان ارز دولتی یا مبادلاتی برای  تحصیل دانشجویان و وارت برخی اقلام و سفر های خارجی در نظر میگیرد که قیمت آن به مراتب پایین تر از ارز آزاد میباشد .

شرایط دریافت ارز مسافرتی

طبق مصوبه بانک مرکزی این ارز به تمام مسافران اعم از زن و مرد و سالمندان و کودکان بالای 12 سال تعلق میگیرد و مهمترین شرایط اختصاص آن داشتن بلیط سفر می باشد طبق مصوبه بانک مرکزی به کودکان بالای 12 سال این نوع ارز تعلق میگرد اما بعضی از بانکها شرایطاعطای آن را از نوجوانان  بالای 18 سال در نظر میگیرند و درخواست میباست حداقل 7 روز کاری قبل از سفر ارائه گردد

  فقط در چند فرودگاه کشور ارز مسافرتی قابل دریافت میباشد که این فرودگاهها شامل امام خمینی- اصفهان - شیراز- تبریز-ارومیه- اهواز  میباشند .

برای دریفات این نوع ارز حضور شخص متقاضی و ارائه مدارک شناسایی الزامی میباشد .

ارز مسافرتی حجاح در سال 1402

برای مسافرانی که قصد سفر به بیت الحرم  را دارند نیز ارز مسافرتی در نظر گرفته شده است و سقف این ارز به شرایط ایران و عربستان بستگی دارد و به همه مسافران در همه رده های سنی تعلق میگیرد .

بر اساس تفاهم نامه ایران و عربستان نرخ ارز مسافرتی حجاج 1402 برابر با 500 دلار اعلام است

تمام زائران که قصد دریافت این نوع ارز را دارند باید قبل از مراجعه به بانک ملی به سایت samah.haj.ir جهت ثبت نام و ارسال مدارک به سفارت مربوطه اقدام نمایند

ارز مسافرتی عراقی _کربلا 

متقاضیان سفر به عتبات نیز باید در  سایت samah.haj.ir ثبت نام نمایند .سقف اعطای این ارز به مسافران نیز 500 دلار میباشد . زائران بعد از خرید بلیط هواپیما و قبل از رفتن به فرودگاه باید به یکی از شعب ارزی بانکهای ملت یا ملی مراجعه نمایند و با ارئه بلیط و اصل و کپی پاسپورت هزینه ارز را واریز و در فرودگاه دریافت نمایند .ارز مسافرتی کربلا فقط به مسافران هوایی این مسیر تعلق میگیرد .

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

1-اصل و تصویر گذرنامه با 6 ماه اعتبار

2- اصل ویزای کشور مقصد

3-کپی و اصل کارت ملی

4-  اصل و کپی بیلط مهر شده

5-تکمیل فرم درخواست ارز در بانک یا سامانه خرید انلاین ارز

6-مبلغ ریالی معادل قیمت ارز

7-اصل رسید پرداخت عوارض خروج از کشور

8-اعلام یک شماره موبایل به نام مسافر

روش دریافت ارز  در سال1402

روش دریافت ارز به دو روش حضوری و آنلاین صورت میپذیرد

در روش حضوری به یکی از شعب بانک ملی و ملت مراجعه و با ارئه مدارک فوق  در گیت خروج از کشور فرودگاه  مبدا به صورت نقد مبلغ 500 یورو دریافت نمایید .

در روش انلاین نصب اپلیکیشن بله و  انتخاب گزینه بانک من و انتخاب گزینه ارز مسافرتی و تکمیل مشخصات و پرداخت وجه ارز و دریافت و ذخیره رسید تراکنش در قسمت ارز مسافرتی و در آخر دریافت ارز از طریق دستگاه BTM در فرودگاه با واردکردن شناسه فروش و کد ملی 

نکات مهم برای دریافت ارز مسافرتی به صورت آنلاین

شماره تلفن کاربری بله و شماره تلفن صاحب حساب باید یکی باشد

با هر شماره همراه از طریق اپلیکشن بله فقط یکبار امکان خرید ارز وجود دارد

سقف خرید ارز مسافرتی 500 دلار امریکا میباشد

هر مسال فقط یکبار در سال امکان خرید ارز مسافرتی را دارد .

فاصله زمانی بین درخواست خرید ارز و تاریخ سفر حداکثر7 روز باشد

 برای ابطال فروش ارز و  استرداد وجه ریالی حداکثر 10 روز بعد از تاریخ سفر فرصت وجود دارد




خبرنامه

در صورتی که کد تصویری خوانا نبود کلیک کنید