close

منو

نگاهی به فستیوال های تایلند (جشن آب و جشن ماه کامل)

نگاهی به فستیوال های تایلند (جشن آب و جشن ماه کامل)

نگاهی به فستیوال های تایلند (جشن آب و جشن ماه کامل)

کم پیش می آید که در تایلند باشید و جشن یا فستیوالی به مناسبت خاصی در حال برگزاری نباشد! تایلند در طول سال، شاهد برگزاری چندین جشن زیبا به مناسبت های مختلف است که بعضی از آن ها، جزو تعطیلات رسمی کشور هستند. از آن جا که تایلندی ها علاقه زیادی به جشن و شادی دارند، از هر فرصتی حتی کریسمس، برای برگزاری جشن های ملی خود استفاده می کنند؛ به طوری که سال نو را در تایلند سه بار جشن می گیرند: سال نو میلادی در ژانویه، سال نو چینی در فوریه و سال نو تایلندی در آوریل. بیشتر جشن های ملی تایلند نیز در فصل خنک که بین ماه های نوامبر تا فوریه است، برگزار می شوند.

جشن آب تایلند (Songkran Festival)

جشن سال نو تایلندی، در ۱۳ آوریل هر سال برگزار شده و ۳ روز به طول می انجامد، تا ۱۵ آوریل که نخستین روز سال جدید است. واژه Songkran در زبان تایلندی به معنی حرکت کردن و تغییر مکان است و علت نام گذاری این جشن به این نام، حرکت خورشید در منطقه البروج است.
همچنین در این روز جشن آب برگزار می شود. این زمان در سال در واقع شروع فصل باران بوده و به باور مردم تایلند، این آب بد اقبالی را از آن ها شسته و دور می کند. این سنت در جامعه تایلندی بسیار با ارزش است. در روز جشن، اعضای خانواده دور هم جمع می شوند تا احترام خود را به بزرگترها با ریختن آب خوشبو برروی دست های آن ها نشان دهند و در مقابل از دعای آن ها برای خوشبختی و سعادت برخوردار شوند.
در بعد از ظهر این روز، پس از ادای احترام به بودا و شستن آن، همه مردم از پیر و جوان به یکدیگر آب می پاشند. معروف ترین جشن آب در تایلند، در ایالت چیانگ مای در شمال تایلند برگزار می شود. مردم زیادی در این روزها از مناطق مختلف کشور برای شرکت در این جشن به چیانگ مای می روند.

جشن ماه کامل تایلند (Loy Krathong)

یکی از زیباترین و محبوب ترین جشن های تایلند لوی کراتونگ نام دارد. این جشن هر سال در روز ماه کامل از دوازدهمین ماه تقویم قمری تایلند برگزار می شود که در تقویم میلادی معمولا روزی از ماه نوامبر است. لوی به معنای شناور کردن و کراتونگ به معنای کلکی به شکل نیلوفر آبی و ساخته شده از برگ موز است.
در شامگاه این روز بسیاری از مردم به کانال یا رودخانه نزدیک محل سکونت خود می روند تا کلک های خود را که شمع و عود روی آن را روشن کرده اند، برای ادای احترام و تشکر از الهه آب ها، در رود رها کرده و تمام کینه ها، خشم و پلیدی ها را از خود دور کنند. مردم همچنین ناخن و موی خود را کوتاه کرده و آن را همراه با کلک خود رها می کنند تا ناپاکی ها را از وجود خود پاک کنند. آن ها بر این باورند که این کار برای آن ها خوش شانسی می آورد و گناه و بدی را دور می کند.
کلک ها از پوست و برگ درخت موز ساخته شده و با یک گل، یک شمع و ۳ عدد عود و سکه تزیین می شود. پیش از رها کردن آن در آب، آن ها را روشن می کنند. تایلندی ها معمولا هنگام رها کردن کلک خود در آب آرزویی می کنند و بسیاری باور دارند که اگر شمع آن ها تا زمانی که از نظر خارج نشده، روشن بماند، آرزوی آن ها برآورده خواهد شد.

در چیانگ مای روز قبل از لوی کراتونگ، این روز را جشن می گیرند و فانوس های خود که به شکل بالون هستند را در شامگاه این روز رها می کنند تا بد اقبالی از آنها دور شود و نور فانوس راه درست را در زندگی به آن ها نشان دهد.

رامیارگشت 

خبرنامه

در صورتی که کد تصویری خوانا نبود کلیک کنید