close

منو

استونی مقصد تازه گردشگران سلامت در قاره سبز

استونی مقصد تازه گردشگران سلامت در قاره سبز

 استونی مقصد تازه گردشگران سلامت در قاره سبز

براساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی مسئولان گردشگری کشور استونی در بلوک شرق اروپا؛ سال گذشته میلادی تقریبا 72 هزار نفر گردشگر خارجی برای دریافت خدمات پزشکی وارد خاک این کشور شده‌اند. این گزارش که هفته گذشته منتشر شده است بیانگر این نکته است که تقریبا 2/1 درصد از گردشگران استونی برای استفاده از خدمات سلامتی و پزشکی این کشور بار سفر بسته‌اند و باقی به عنوان گردشگر عمومی جذب دیدنی‌های استونی شده‌اند.
بررسی‌های دقیق‌تر نشانگر آن است که اغلب مسافران استونی که قصد استفاده از خدمات درمانی این کشور را داشته‌اند از منطقه اسکاندیناوی یعنی کشورهای فنلاند، سوئد، نروژ و در پی آن  ایسلند و بریتانیا بوده‌اند.
پلیس مرزبانی این کشور ضمن تاکید بر دو برابر شدن تعداد گردشگران سلامت استونی طی دوره یاد شده نسبت به سال 2016میلادی اعلام کرده است: براساس بررسی درخواست ورود گردشگران در مبادی ورودی این کشور سال 2016 تنها 6/0 درصد از گردشگران برای دریافت خدمات پزشکی وارد استونی شده‌بودند که آمارهای منتشر شده بیانگر افزایش دوبرابر در سال 2017 گردشگران سلامت استونی است.
پلیس مرزبانی استونی همچنین اعلام کرده است که اصولا توجه به دلیل سفر گردشگران خارجی از سال 2014 میلادی از سوی نیروهای مرزبانی و اداره مهاجرت مورد توجه قرار گرفته به این دلیل گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تقاضای سفر جهت دستیابی به خدمات بزشکی از سوی وزارت بهداشت دریافت شده بود به همین دلیل از ابتدای سال 2014 تلاش شده است دقیقا دلیل ورود گردشگران را به خاک استونی ثبت و آن بخش که مربوط به گردشگری سلامت بوده را در اختیار مسئولان جهت تصمیم‌گیری‌های بعدی و برنامه‌ریزی قرار دهیم.
در آخرین آمار منتشر شده از سوی اداره مهاجرت و پلیس مرزبانی استونی آمده سال گذشته میلادی تعداد کل گردشگران ورودی به خاک استونی تقریبا 6 میلیون و یکصدهزار نفر بوده است که در مقایسه با سال قبل تقریبا 3درصد رشد به خود دیده و براساس شواهد موجود نیمی از این ارتقاء مربوط به افزایش تقاضای گردشگری سلامت در این کشور است.
ستون دوبین، مدیر عامل یک کلینیک بهداشت و درمان که در زمینه جذب گردشگران پزشکی فعالیت می‌کند در این باره می‌گوید: آنطور که تقاضاهای دریافت خدمات در این واحد پزشکی نشان می‌دهد بیشتر گردشگران خارجی که وارد خاک استونی شده‌اند برای دریافت خدمات جراحی‌های معمولی، خدمات ارتوپدی، جراحی‌های پلاستیک و زیبایی و درنهایت برای کاهش وزن این کشور را انتخاب کرده‌اند.
دوبین در ادامه می‌افزاید: اصلی‌ترین شیوه جذب گردشگران خارجی در این کلینیک انعقاد قرارداد با آژانس‌های مسافرتی بزرگ و معتبر در سراسر جهان است به همین دلیل مجموعه‌های درمانی به هیچ عنوان وارد پروسه جذب گردشگران نمی‌شوند و تنها در بخش ارایه خدمات وارد شده و کارهای بازاریابی را به عهده آژانس‌های مسافرتی می‌گذارند که بهترین گزینه برای انحراف از مسیر دستیابی به موفقیت است.
مدیرعامل این کلینیک بهداشتی در استونی معتقد است: اصولا در گردشگری پزشکی متقاضیان صرفه به دنبال ارزان‌ترین خدمات ارایه شده نیستند چون موضوع مورد بحث سلامتی آنهاست بنابراین تمامی گردشگران که قصد استفاده از خدمات درمانی منطقه‌ای خارج از سرزمین مادری خود هستند تنها به دنبال دریافت خدمات با کیفیت بالا و قیمت مناسب هستند.
وی درباره تنوع گردشگران پزشکی که وارد خاک استونی می‌شوند نیز می‌گوید: به دلیل اینکه هزینه بسیاری از خدمات درمانی و بطور کلی هزینه زندگی در کشورهای اسکاندیناوی بسیار بالاست گردشگران سلامت و افرادی که به دنبال دستیابی به خدمات پزشکی با کیفیت و ارزان هستند سعی در یافتن محلی برای تامین نیازهایشان خارج از مرزهای سرزمین مادری هستند و از آنجا که دستیابی و مسافت بین این مناطق و استونی زیاد نیست گزینه اول آنها با دریافت اطلاعات از توانمندی‌های پزشکی این کشور خواهد بود.
ستون دوبین درباره روند روبه رشد تقاضای گردشگران سلامت برای استفاده از خدمات کلینیک تحت مدیریتش می‌افزاید: بررسی‌هایی که از روند روبه رشد تقاضای گردشگران سلامتی برای دستیابی به خدمات این واحد بهداشتی در اختیار داریم بیانگر این نکته است که سال 2015 میلادی تنها 174 بیمار خارجی را پذیرش کرده‌ایم که این تعداد نزدیک به 800 هزار یورو برای مجموع درآمد ایجاد کرد؛ اما سال گذشته این تعداد گردشگران به 281 نفر و درآمدی معادل 4/1 میلیون یورو رسید و برآورد می‌کنیم امسال به درآمدی معادل 2 میلیون یورو دستیابیم.
وی معتقد است اصلی‌ترین مقاصد گردشگران سلامت برای ورود به استونی تالین و تارتو به دلیل مراکز درمانی با کیفیت و همچنین دانشکده پزشکی تارتو است، این درحالی است که براساس اطلاعات منتشر شده دو دهکده سلامتی با سرمایه‌گذاری خارجی در مرکز کشور استونی درحال ساخت است که تا سال 2020 میلادی به بهره‌برداری خواهد رسید.
سزارین در صدر تقاضای گردشگران فنلاند
دکتر لاری مایسو، سرپرست بخش جراحی مرکز فرتیلیتا در کشور استونی که 48 سال دارد درباره رشد گردشگران سلامت مراجعه کننده به این مرکز درمانی می‌گوید: با توجه به جمعیت بسیار کم استونی که تقریبا 1 میلیون 400 هزار نفر است ورود گردشگران سلامت خارجی باعث بروز رقابت بسیار شدیدی میان مراکز درمانی استونی شده است.
مایسو می‌افزاید: تقریبا یک دهه پیش تنها سالانه حدود 100 بیمار خارجی را در این مرکز ویزیت می‌کردیم که البته برای دریافت خدمات سرپایی یا بیماری‌های بسیار ساده مراجعه کرده بودند اما تنها سال گذشته مرکز درمانی فرتیلیتا 1000 بیمار خارجی آنهم فقط از کشور فنلاند را پذیرش کرد که در بخش‌های مختلف جراحی و باروری منتظر دریافت خدمات از پزشکان این مرکز بودند.
به گفته این جراح 48 ساله محبوب‌ترین خدماتی که گردشگران خارجی به دنبال آن راهی استونی می‌شوند مربوط به جراحی‌های پلاستیک است و پس از آن سزارین و بطور کلی خدمات مربوط به بارداری دومین عاملی است که گردشگران خارجی را به این کشور می‌کشاند.
وی معتقد است دسترسی آسان به مراکز درمانی استونی از سوی کشورهای همسایه بخصوص منطقه اسکاندیناوی و همچنین خدمات بسیار ارزان قیمت درکنار کیفیت بالا و تخصص بالای پزشکان باعث شده تا روند روبه رشد ورود گردشگران سلامت به این منطقه از قاره سبز بسیار چشمگیرتر از دیگر بخش‌ها باشد، هرچند دیگر کشورها نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های بالایی انجام داده‌اند و به دنبال سهم بالاتری از درآمد گردشگری سلامت هستند.

خبرنامه

در صورتی که کد تصویری خوانا نبود کلیک کنید